woensdag 30 mei 2012

Luik bij nacht ...

Luik by night, klinkt fantastisch in de oren, maar Luik is op fotografisch gebied een geweldige stad.
Vandaag zou ik mij alleen maar bezig houden met avond- en nachtfotografie, dus even wachten op dat blauwe uurtje.

1.


Wanneer je in Luik rondwandelt en de stad niet al te best kent is het aangeraden van een gids te nemen die alle mooie plaatsjes van de stad kent. Ik had het geluk om te mogen beschikken van een gids die gefascineerd is door Luik en dan ook alle straatjes en pleintjes kent.


2.


Al vlug bleek dat de nacht te kort zou zijn en mij zou moeten gaan beperken tot bepaalde plaatsen in de stad en voor de rustige straatjes en pleintjes eens een ander keer terugkeren.
Toch heeft het niets afgedaan van mijn opnamen, allé denk ik toch niet, want ze mogen er zijn. De gids Jean-François loodste mij met de wagen door de straten van de stad, om bruggen, water en straten zo snel mogelijk op beeld te kunnen zetten. Het was niet altijd mogelijk om perfecte beelden te maken, omdat ge nu eenmaal gebonden bent aan de opnamemomenten.


3.

Opnamen vanaf de Citadelle geven een mooie kijk op de stad, de oplopende straten rond de Citadelle zijn enig en natuurlijk de Maas met haar verschillende bruggen, die op regelmatig tijdstip een ander kleurtje geven, zijn eveneens mooi.

4.


U zal merken dat ik nog verschillende ander aantrekkingspunten niet heb gefotografeerd, maar dit is gewoon het tijdsgebrek. Opmerken dat u omstreeks 2u00 middernacht de monumenten en bruggen niet meer verlicht worden en u voor deze tijd klaar moet zijn, maar dat is een hele klus.

5.


Toch wil ik u enkele beelden van deze nachtelijke uitstap laten bewonderen en u alzo tot de verleiding  brengen om deze mooie stad bij nacht ook eens op de gevoelige plaat te zetten.
Verdere dank aan Jean-François die met mij maar liefst 5 uren door de stad heeft gelopen en dit voor één enkel pintje. En dan maar zeggen dat er geen goeie mensen meer bestaan, JF nogmaals hartelijk dank voor alles en tot de volgende uitstap zoals was afgesproken.


6.



7.




8.
lichtjes hdr bewerkt



9.


Hopelijk heb ik u kunnen overtuigen om ook deze stap eens te zetten.
Commentaar en suggesties altijd welkom.

Tot de volgende,



Geen opmerkingen: