zaterdag 27 november 2010

Nieuwe Canon Extenders 1.4x III en 2x III

Tijdens de afgelopen Photokina te Keulen heeft Canon de nieuwere versie van hun Extenders II op de markt gebracht, nl.: Extender 1.4x III en 2x III.
Voor mij persoonlijke een spijtig voorval, want ik had juist in het voorjaar mij de 2x II aangeschaft, daarbij ook gevraagd of er in de toekomst een nieuwere versie op de markt zou komen, kreeg ik een directe "NEEN". Ik heb mij deze aangekocht om mij wat verder toe te leggen op sport- en natuurfotografie, ik bezit nl. een zoomobjectief EF 70-200mm 1: 2.8 L IS USM en kan zo mijn brandspuntsafstand verlengen naar 400mm.




Deze extender is ook handig om het gesleur met allerhande lenzen te voorkomen en misschien een voorlopig hulpmiddel voor grote afstanden te overbruggen, die men zeker probleemloos kan maken met een L-lens van 800mm en meer, die dan ook zeer prijzig worden.
Canon schrijft ook op zijn site dat deze extenders ideaal zijn voor pers-, sport- en natuurfotografie met een nauwkeurige AF en verbeterde communicatie tussen objectief en camera, tevens een uitstekende beeldkwaliteit geven.
De extenders zouden stof- en waterbestendig zijn wat misschien toch met een korreltje zout moet genomen worden.
Toch ben ik zeer tevreden over mijn versie II, want aan beeldkwaliteit boet ik maar zeer miniem in, praktisch verwaarloosbaar.
Het hoogwaardige anti-reflectiemateriaaol in de objectiefcilinder en de coating aan de buitenzijden van de extender geven minder schittering dan voorheen.
De Canon Extender EF 1.4x III heeft zeven lenselementen in drie groepen, de Canon Extender EF 2x III heeft negen lens elementen in vijf groepen.
De communicatie tussen objectief en camera is volgens Canon ook een stukje verbeterd, dit door de ingebouwde microprocessor, hierdoor worden de AF- en meetprestaties verbeterd.
Verder is belangrijkrijk om weten dat de Extender 1.4x III je diafragma met slechts één stop afneemt en voor de 2.x III is dit twee stops.
Vooral die twee stops zal voor sommige lenzen een klein probleem geven, maar indien u over een lichtsterke lens beschikt is een diafragma van F. 5.6 nog werkbaar en voldoende lichtsterk.
Tot slot, de extenders zijn tevens licht en draagbaar. De Canon Extender EF 1.4x III weegt 225 gram en de Canon Extender EF 2x III heeft een gewicht van 325 gram.
De prijzen in de winkel:

Foto Rembrand : 499,00 euro
http://www.fotorembrandt.be/index.php?item=canon-extender-ef-2x-iii&action=article&aid=1032&lang=NL

Konijnenberg : 499,00 euro
http://www.fotokonijnenberg.nl/search.html?searchfield=Canon EF Extender 2.0x III

Studio 73 : 499,00 euro
http://shop.studio73.be/catalogsearch/result/?dir=desc&q=canon+extender+2x+III&x=22&y=6

Tot een volgende,

Geen opmerkingen: