dinsdag 7 augustus 2012

Straatfotografie 1

Vorig weekend even wat aan straatfotografie gaan doen in Gent. Straatfotografie is een stiel apart zou ik zeggen, toch als ge er nog niet veel kaas heeft van gegeten. Het was dan ook een uitdaging, want ik nog maar weinig kunnen oefenen in Maastricht en je moet er wel wat durf voor hebben.



Onderhandelen
f8 - 40mm - 1/200sec - iso 200

Merendeels wordt er gefotografeerd met een 50 mm lens zodoende dat u over een tamelijk groot beeld kan beschikken en dus wat ruimte heeft om misschien laten nog even te croppen.
Maar hier is natuurlijk één obstakel aan verbonden, "kort bij het onderwerp komen" en dit is nu juist wat u niet zal overwinnen met één keer aan straatfotografie te doen. Daarom had ik een gulden middenweg gekozen en mijn Canon EF 24-105mm f/4L IS USM lens gebruikt.



Even uw aandacht mevrouw!
f 5.6 - 32mm - 1/50sec - iso 200

Ben eerst wat twijfelachtig begonnen, maar na een tijdje heb ik het toch aangedurfd om mijn opnamen van dichterbij te maken.
Niet iedereen is ermee opgezet, sommigen wuiven u gewoon weg of draaien het hoofd, anderen lopen weg of maken u de opmerking "niet gefotografeerd te willen worden" wat ik dan ook respecteer.
Ok is het geduldig wachten om op het juiste moment af te drukken, om zo die blik of beweging die het beeld maakt te kunnen fotograferen.



Mag ik eens even kijken?
f 7 - 60mm - 1/250sec - 200 iso


Het is soms ook zeer snel handelen en kan er niet veel aan instellingen gedacht worden. Voor wat zekerheid van beelden te hebben zijn een groot aantal foto's gemaakt op half-automatisch (P) en mijn AF-selectie meerpuntsbelichting. Mits het een zomerse dag was, heb ik mijn iso-waarden gehouden op 100 en later in de namiddag op 200 of wanneer de lichtomstandigheden het echt niet toe lieten.














Ja, even een foto tegen die muur...
f5 - 55mm - 1/60sec - 100 iso

De getoonden foto's hieronder heb ik speciaal in kleur en zwart/wit geplaatst om u een gedacht te geven wat het verschil kan zijn in beiden. Merendeel van deze fotografie wordt afgebeeld in het zwart/wit, maar aan u de keuze tussen beiden. 



Hopelijk niets vergeten!
f5 - 47mm - 1/100 sec - iso 100




Even op uw zij en lachen, dat is het....
f5 - 95mm - 1/200sec - iso 100



Nog even een sjekkie!
f 4.5 - 85mm - 1/125sec - iso 100

Hopelijk heeft u er wat aan gehad en alle suggesties en commentaar is welkom.
Graag tot mijn volgende uitstap.

Tot de volgende,












Geen opmerkingen: