woensdag 25 februari 2009

Fotografische uitstap 9 januari 2009


Het kriebelde alle enkele dagen, maar nu was het de geschikte moment om met het fototoestel en statief erop uit te gaan in de mooie wit besneeuwde natuur. Iets na 14u vrijdagnamiddag was het dan zover, ik zou mijn eerste digitale beelden in de sneeuw gaan maken. Het was nochthans koud (-8°C) maar goed ingedompeld en voorzien van nodige baterijen (want deze nemen sneller af dan wanneer het warm is) ben ik in het centrum van Wijer vertrokken voor enkele beelden te maken in de omstreken van het kasteel en kasteelhoeve.

Vandaar uit naar het Olmenhof in Herk-de-Stad, waar het park er wondermooi bij lag. Enkele landschappen gemaakt, maar ook enkele macro's (later zou blijken dat deze minder gelukt waren). Na een klein uutje te hebben vertoeft in het park was het hier voor bekeken en reed ik verder naar mijn volgend punt. Ik zou de volledige middag tot bij zonsondergang vertoeven aan Het Meer te Schulen/Lummen. Het was hier erg koud in deze open vlakte, maar dit zou mij niet tegenhouden de nodige beelden te maken. Toch was het regelmatig in de handen blazen van de koude, want ik was genoodzaakt om mijn toestel telkens opnieuw in te stellen voor enkele foto's of reeksen (hdr's). Het statief voelde als een ijsblok aan en kon nog met moeite in en uit geschoven worden, mede door mijn koude handen. Even terug naar de wagen om een warme drank te nuttigen en op te warmen, daarna terug het verre landschap in.

Ik heb daar geexperimenteerd met hdr-foto's, zou graag eens willen zien hoe deze beelden zouden reageren wanneer we ze op elkaar plaatsen en nog even tone-mappen. Ik had reeds enige ervaring in dag- en nachtopnamen in hdr, maar sneeuwlandschappen was nieuw, hopelijk zal het meevallen, want ik had er kou genoeg aan gehad.

Wanneer de avondzon onderging heb ik dan mijn laatste opnamen gemaakt van het bootgebouw en ben dan verkleunt naar de auto gewandeld en huiswaarts gekeerd.

Het was een fijne, zeer koude, maar toch plezante namiddag fotograferen in de sneeuw.

Enkele beelden van deze uitstap kan u bekijken door op de volgende link te klikken,http://busselen.jalbum.net/Winterlandschappen

Deze beelden zijn gemaakt met een Canon 400D, Canon zoomlens ef-s 17-85mm, 5.6 usm

Geen opmerkingen: