Test Canon 5D MK3
De Canon 5D MK3 is in maart 2012 op de markt gekomen
en heeft als illustere voorouders de Canon 5D en de Canon 5D MK2. Deze
laatste blijft voorlopig nog leverbaar. De Canon 5D was de eerste betaalbare
digitale volformaat reflexcamera, de Kodak 14 niet meegerekend, en had in de
begin jaren geen concurrenten. De opvolger, de Canon 5D MK2, kreeg direct
concurrentie van Nikon en Sony. Omdat het AF systeem van zowel de Canon 5D
als de Canon 5D MK2 eenvoudig van opzet is, is de doelgroep van deze twee
camera's eerder trouwfotografen en landschapsfotografen dan sportfotografen.
De Canon 5D MK3 beschikt echter over een geavanceerd AF systeem en het aantal
beelden per seconde is van krap 4 naar 6 gegaan. Bovendien is de Canon 5D MK3
veel meer toegespitst op video. De
Canon 5D MK3 is daarmee een veelzijdige camera.
|
|
De vormgeving, denk daarbij aan de wat afgeronde
vorm van het pentaprisma, komt bekend voor. Toch ligt de Canon 5D MK3 net wat
beter in de hand dan de voorganger. Wellicht door de iets ruwere bekleding.
De knoppen en knopjes voelen allemaal wat degelijker aan en de levensduur van
de sluiter is verhoogd. Handig is dat de accu van de Canon 5D MK2 ook
bruikbaar is op de Canon 5D MK3. Nieuw is dat er nu 2 geheugenkaarten
tegelijkertijd in de camera passen: 1 CF kaart en 1 SD kaart.
Uit veel details blijkt dat Canon goed geluisterd
heeft naar gebruikers. Zo is de PASM mode knop vergrendeld tegen ongewild
verdraaien en is de aan/uit knop nu veel handiger te bedienen. De
afleesbaarheid van het niet draaibare, maar wel iets vergrote, scherm is er
op vooruit gegaan. Heel slim bedacht is dat je meteen op het stukje beeld waarop
je scherpgesteld hebt, kan inzoomen. Dat scheelt heel wat gescrol. De sluiter
is net een tikkeltje rumoeriger dan de sluiter van de Canon 5D MK2. Maar er
is ook een aparte instelling op de Canon 5D MK3, waarbij de sluiter minder
geluid maakt.
|
|
Die vele verbeterde details en de uitstraling van
verhoogde degelijkheid zorgen ervoor dat je de indruk krijgt dat je met een
totaal andere camera te maken hebt. Maar dat betekent ook dat de
gewenningstijd wat langer is.
Canon
wordt, al dan niet terecht, gezien als de aanjager van de megapixel oorlog.
Maar bij de Canon 5D MK3 heeft Canon afgezien van veel extra pixels en
gekozen voor betere videomogelijkheden, minder ruis en een hoger bruikbaar
dynamisch bereik. Voor veel toepassingen is pakweg 20 megapixels voldoende en
wil je meer pixels, dan stap je over op een middenformaat camera, zo zal
Canon misschien gedacht hebben. De Nikon D800 en de Nikon D800E zijn daar
natuurlijk ook een alternatief voor. En dat verpest het Canon 5D MK3 feestje
een beetje.
|
|
Metingen voor
deze test zijn uitgevoerd met behulp van Imatest. De meetresultaten
staan in het Canon 5D MK3 testrapport. Voor de testwijze en de uitleg van
begrippen: zie FAQ.
Canon
5D MK3 versus Canon 5D MK2
|
|
|
|
Canon
5D MK3 versus Nikon D800 / Nikon D800E versus Sony A900
|
|
|
|
Zoeker,
beeldscherm en menu
|
|
Wanneer je een APS-C camera gewend bent, dan is de
grote en heldere zoeker van de Canon 5D MK3 een hele verademing; zorgvuldig
een compositie maken gaat hiermee veel gemakkelijker. De zoekernauwkeurigheid
bedraagt 100%, een geringe verbetering ten opzichte van de Canon 5D MK2. De
vergroting bedraagt 0,71 zodat de totale vergroting 0,71 bedraagt. De
aanduiding van sluitertijd, diafragma e.d. is wat beter leesbaar dan bij de
Canon 5D MK2. Heel handig is de mogelijkheid om een raster in de zoeker te
schakelen. Scheve horizonnen behoren daardoor tot het verleden. Het
beeldscherm achterop de camera is niet draaibaar of kantelbaar, met name
macrofotografen zullen dit als een gemis ervaren.
|
|
Het netto
formaat van het beeldscherm is weer wat toegenomen. Het menu is door de Canon
technici flink onder handen genomen. Je hebt nu 5 tabbladen in de breedte en
elk tabblad heeft een eigen kleur. Sommige tabbladen hebben een
onderverdeling waardoor je nooit hoeft te scrollen. Nadat je er aan gewend
bent werkt het heel handig.
|
|
Scherpte:
resolutie
|
|
De Canon
5D MK3 levert, voorzien van een goede lens zoals de Canon 100 mm IS Macro,
een jpg bestand met een resolutie van gemiddeld 2000 lijnen per beeldhoogte.
Met een standaardbewerking van de RAW bestanden in Lightroom wordt een
grotere scherpte-indruk verkregen, wat zich vertaalt in een gemiddelde
resolutie van iets meer dan 3000 lijnen per beeldhoogte. We zien bij de Canon
5D MK2 nagenoeg dezelfde waarden. Bij hogere ISO waarden neemt de resolutie
af, bij de Canon 5D MK2 gebeurt dat eerder en wat sterker.
|
|
Scherpte
in de praktijk
|
|
Op het
punt van resolutie bij lage ISO waarden gedraagt de Canon 5D MK3 zich vrijwel
identiek met de Canon 5D MK2. Hiernaast zie je een 200 ISO opname, gemaakt
met de Canon 5D MK3. Hieronder zie je twee 100% deelvergrotingen van een RAW
bestand en een jpg bestand. Bij hogere ISO waarden zie je wel een verschil
tussen de 2 beeldsensoren. Bij de Canon 5D MK3 neemt de resolutie namelijk
minder af dan bij de Canon 5D MK2.
Hiernaast zie je beelduitsnede van de bovenstaande opname, die overdag is gemaakt met de Canon 5D MK3, ingesteld op ISO 200. Beweeg je muis over de afbeelding voor een uitvergroting van een jpg bestand op 100%. |
|
Dit bankje is een klein detail uit de bovenstaande foto van een huis. Het verschil in scherpte tussen een jpg bestand rechtstreeks uit de camera met een resolutie van 2000 lijnen per beeldhoogte (linkeropname) en een RAW bestand ontwikkeld met Lightroom 4.1 RC1 en een resolutie van 3000 lijnen per beeldhoogte (rechts) is goed zichtbaar. Zie bijvoorbeeld het grind onder het bankje of de steentjes in de muur. |
|
Dynamisch
bereik
|
|
Het totale dynamische bereik is 13 stops voor
een RAW bestand over het hele dynamische bereik. Dat is het maximum van wat
wij met onze testopstelling kunnen meten en wat een 14 bits sensor kan halen.
Ook de Canon 5D Mk2 haalde in onze vorige test deze waarde.
Het bruikbare dynamisch bereik van een Canon 5D MK3 RAW bestand is bij 100 ISO maar liefst 2 stops groter dan van een 5D MK2 bestand. Dat is een groot verschil. In de praktijk merkten we dat het correct belichten bij fel zonlicht bij de 5D MK3 veel gemakkelijker ging dan bij de Canon 5D MK2. Aan beide zijden van het histogram hielden we altijd 'ruimte' over, en zo hoort het! |
|
Ruis
|
|
De goede signaal-ruis verhouding van de Canon 5D MK3
is mede de oorzaak van het hoge bruikbare dynamische bereik. De
testresultaten staan in het Canon 5D MK3 testrapport. Het verschil in ruis
tussen onbewerkte RAW bestanden en in0camera jpg bestanden is opvallend
klein. Uit de opnamen en uit de grafieken blijkt het verschil tussen de Canon
5D MK3 en de Canon 5D MK2 ongeveer 1 stop te zijn. Hiernaast staat een detail
uit een 200 ISO RAW jpg opname.
Een A3+ afdruk met als basis een 12.800 ISO, RAW of
jpg, bestand ziet er heel goed uit. Veel details en ruis, ook in egale
vlakken, is niet zichtbaar. Daarboven zal je meer aandacht aan
ruisonderdrukking moeten besteden.
Beweeg je muis over deze ISO 200 ISO jpg opname voor
een 100% vergroting.
|
|
Kleurweergave
|
De Canon 5D MK3 levert bij daglicht RAW bestanden
met een heel goede kleurweergave over het hele ISO bereik (Delta E 94 = 6
voor RAW en jpg). Vroeger werd de verzadiging van de kleuren lager als je een
digitale camera instelde op hoge ISO waardes. Tegenwoordig is dat niet meer
zo. Bij de RAW bestanden (ontwilleld in Lightroom RC 4.1) blijft de
verzadiging constant 105% over het hele ISO bereik. Bij de jpg bestanden zijn
de allerhoogste ISO bestanden circa 10% minder verzadigd. Hiernaast zie je
een opname gemaakt bij 25.600.
Beweeg je muis over deze ISO 25.600 RAW opname voor
een 100% vergroting.
Bij kunstlicht is de kleurafwijking twee keer zo
groot voor jpg (Delta E94 = 11) en RAW bestanden (Delta E 94 = 13). Zie
verder het Canon 5D MK3 testrapport. Wie in RAW fotografeert kan de witbalans
bij kunstlicht heel gemakkelijk verbeteren ten opzichte van de automatische
witbalans. Onze ervaring is dat met een kleine aanpassing van de witbalans
van kunstlichtopnames bijna net zo'n nauwkeurige kleurweergave te verkrijgen
is als bij daglicht.
|
|
Ingebouwde flitser
De Canon 5D MK3 heeft geen ingebouwde flitser,
terwijl de Nikon D800 / Nikon D800E dat wel hebben.
|
|
Autofocus snelheid en nauwkeurigheid
Het autofocus systeem van de Canon 5D MK3 is
overgenomen van de Canon 1Dx, met dien verstande dat de Canon 1Dx een extra
AF processor heeft. Het systeem bestaat uit maar liefst 61 AF punten die voor
een volformaat camera goed over de hele zoeker verspreid zijn. Dat
verspredingsgebied is 2,5 keer zo groot als bij de Canon 5D MK2. Hierdoor is
het met de Canon 5D MK3 veel makkelijker om een AF punt te kiezen dat op de
juiste plaats in het beeld zit. Veel AF sensoren zijn extra gevoelige
kruissensoren en via het menu stel je de autofocus in. Zo kan je kiezen voor
een statisch onderwerp of voor een onderwerp dat beweegt en door het AF
systeem gevolgd wordt. Een versnellend onderwerp heeft een andere instelling
nodig dan een onderwerp met constante snelheid. Ook kan je e.e.a. zo
instellen dat er niet op een voorwerp dat even tussen camera en onderwerp
inkomt, scherp gesteld wordt. En om het ingewikkeld te maken, met 3
parameters, kun je elke instelling weer 'fine-tunen'. Om het verhaal nog wat
completer te maken, je kan als fotograaf ook nog kiezen welke AF punten
gebruikt worden. Een hele geruststelling is dat je de camera zo kan
configureren dat je met een simpele knop het gebruikte AF punt kan
selecteren.
Ook de autofocus snelheid van de Canon 5D MK3 hebben
we vergeleken met de autofocus snelheid van de Canon 5D MK2. We hebben het
middelste AF punt geselecteerd om op 1 vast punt scherp te stellen. De camera
moest van 15 meter naar 1,5 meter scherpstellen en de gebruikte lens was de
Canon 70-200 2.8 mm II. De Canon 5D MK3 blijkt maar liefst 40% sneller te
zijn dan de Canon 5D MK2. Daarnaast
bleken alle opnamen scherp te zijn.
|
|
Autofocus
tracking
|
|
De autofocus van de Canon 5D MK2 deed het niet goed
bij bewegende onderwerpen. Hoe doet de Canon 5D MK3, met daarop de Canon
70-200 2.8 II, het op dit vlak?
We hebben vele series van ongeveer 18 opnamen
gemaakt waarbij auto's met 80 km/uur de camera tegemoet reden. Het middelste
AF punt werd gebruikt en 6 beelden per seconde werden er gemaakt. Van de 18
opnamen waren er meestal 17 scherp, in een enkel geval 16 of 18. Kortom, dit
werkt goed.
Bij een variant op deze testopstelling lieten we een
auto tussen camera en auto waarom het ging met een snelheid van 80 km per uur
in tegenovergestelde richting rijden. Zie hiervoor de afbeeldingen hiernaast.
Het AF systeem werd dus als het ware even in de war gebracht door de auto die
eventjes tussen camera en onderwerp was. Nadat er geen auto tussen camera en
de auto waarop scherp gesteld meer is, heeft de Canon 5D MK3 ongeveer 2 of 3
beelden nodig om weer scherpe foto's te krijgen.
|
|
Natuurlijk zijn we ook heel benieuwd of de Canon 5D
MK3 een rijdende auto die schuin het beeld in komt rijden kan volgen. De
camera heeft dan verschillende AF punten nodig. De snelheid van de tegemoet
komende auto's was ongeveer 50 km/uur en we selecteerde handmatig 1 AF punt.
We hadden de camera zo ingesteld dat automatisch ander AF velden gekozen werd
om de auto te kunnen volgen. Van de 10 series lukte dat in 9 gevallen goed.
Bij 1 serie werd de auto niet goed gevolgd. Ook
dit resultaat stemt ons tot tevredenheid.
Bron: CameraStuffReview Tot een volgende |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten